052-8582071

מאמרים

עם השנים אספתי מידע רב בעקבות נסיוני כדולה ומדריכת הכנה ללידה, ובעקבות הקשר הקבוע שיש לי לתחום ההריון והלידה כמנהלת פורום הריון ולידה בפורטל YNET. להלן אביא מגוון כתבות ומאמרים שפרסמתי במהלך השנים באתרים שונים וכעת מתקבצים להם סוף סוף תחת קורת הגג האישית שלי. כמו כן אני מבטיחה לחדש ולהוסיף כאן כתבות חדשות כל הזמן...

תנוחות ללידה

 

תנוחות ללידה
איורים - נעמי פור

   
 

תנועתיות והחלפת תנוחות בלידה יכולות לסייע באופן משמעותי ליולדת להתמודד עם כאבי הצירים, לקדם את תהליך הלידה ולהפחית באופן משמעותי את הצורך בהתערבויות כזירוז ומשככי כאבים.
בקורס הכנה ללידה אני מציגה בפני הזוגות מגוון גדול של תנוחות, תוך הבהרה שבמהלך הלידה היולדת תבחר את התנוחות הנעימות לה. חשוב לשמור על 2 כללים :1. שימוש בכח הכובד ובתנוחות זקופות הנשענות קדימה במידת האפשר, מה שיאפשר קיצור זמן הלידה, אספקת חמצן טובה יותר לעובר והפחתת הכאב.2. גיוון בתנוחות. במהלך הלידות שאני מלווה כדולה (תומכת לידה) גם אם ליולדת נוח מאד בתנוחה מסוימת, אנחנו מקפידים להזכיר לה להחליף תנוחה כל חצי שעה בערך על מנת לאפשר שינויים בזוית האגן שיאפשרו עובר להתברג בצורה הטובה ביותר ויקדמו את הלידה.



   

תנועתיות: סיבובי אגן, הליכה, ריקוד. 
יולדות רבות מוצאות שהרבה יותר קל להן להתמודד עם כאב הצירים בתנועה. אשה הנעזרת בתנועתיות במהלך הלידה משנה באופן מתמיד את זויות האגן ומאפשרת את התקדמות העובר באגן בצורה מיטבית








 

 

עמידה בהשענות קדימה: על קיר, משענת כסא, בן זוג או כל מה שיאפשר השענות זקופה קדימה. תנוחה המאפשרת תנועתיות המשולבת עם הרפיה ומנוחה. נעזרת בכח הכובד, ומרחיבה את זוית הכניסה לאגן. תנוחה זו מקלה על כאב הצירים מאחר והרחם לא צריך להתכווץ בכיוון המנוגד לכח הכובד ולא לוחץ על העצבים. תנוחה זו מכוונת את העובר להתברגות נכונה. בלידה בה נוכחת דולה היולדת יכולה להשען על בן הזוג או הדולה בזמן שהשני מעסה את הגב התחתון במהלך הצירים ומסייע להתמודדות עם הכאב.




   


עמידת שש : על מזרון או כרית על הרצפה ואפילו על מיטת הלידה. תנוחה זו מקלה מאד על יולדות הסובלות מכאבי גב חזקים במהלך הלידה. היא מאפשרת לעוברים שלא התברגו טוב באגן להתברג נכון. תנוחה זו מאפשרת תנועתיות וכניסת חמצן טובה ליולדת וכתוצאה מכך גם לעובר. בתנוחה זו הדולה ובן הזוג יכולים לעסות את הגב התחתון של היולדת ובמידת הצורך לתת תמיכה גם לבטן התחתונה.

   

השענות על כדור לידה: על מזרון על הרצפה ואפילו על מיטת הלידה. תנוחה זו מאפשרת, בנוסף ליתרונות של עמידת שש מנוחה לפלג הגוף העליון. הכדור מאפשר נדנוד וסבובים המגדילים את טווח התנועתיות. אם אין כדור ניתן לחלופין להיעזר בפוף גדול.


   

 יצירת א-סימטריות באגן : שימוש בתנוחות זקופות הנשענות קדימה תוך הרמת אחת הרגליים ויצירת זויות לא סימטריות באגן יתן את כל היתרונות שבעמידה בהשענות קדימה ובמקביל תעודד התברגות נכונה של העובר ותגדיל את קוטר היציאה מהאגן (לאחר שראש העובר עבר את הספינות).





   
 

ישיבה זקופה: תנוחה המאפשרת מנוחה של היולדת תוך כדי ניצול כח הכובד. מאפשרת קידום טוב יותר של תהליך הלידה גם אם היולדת לא יכולה לרדת מן המיטה. לישיבה בשרותים יתרון נוסף של הרפיית רצפת האגן והתרוקנות המאפשרת קידום נוסף של תהליך הלידה.







   

 ישיבה על כדור לידה : ישיבה זקופה או בהשענות קדימה. בן הזוג והדולה יכולים לתמוך מאחור או לעמוד / לשבת מול היולדת ולאפשר לה להשען עליהם בצורה זקופה בזמן שהשני מעסה את הגב התחתון. כח הכובד והתנוחה מקלים על הכאב ומאפשרים התברגות טובה יותר של העובר באגן. במקביל היולדת יכולה לקפצץ על הכדור ואו לבצע סיבובי אגן שיקלו על התמודדותה עם הכאב.






   

 שכיבה על הצד: לשכיבה על הגב, מעבר להיותה נוחה לצוות המטפל, חסרונות רבים וההמלצה היא להמנע ממנה עד כמה שאפשר. אופציה טובה יותר לאשה המרותקת למיטת הלידה היא שכיבה על הצד. היא לא פועלת נגד כח הכובד, מאפשרת מנוחה גם ליולדת עייפה בלידה פעילה, מאפשרת מעבר טוב של חמצן לעובר וניטור תקין ומאפשרת עיסוי של גב היולדת ומניפולציות כגון טלטולים וסיבובי אגן על ידי בן הזוג והדולה.


   

תנוחות לשלב הלחיצות

   

לחיצות על הצד : תנוחה המתאימה ליולדות עם אפידורל וגם ליולדות בלידה פעילה. תנוחה זו מאפשרת מצד אחד גישה ונוחות למיילדת ומצד שני אינה סובלת מהחסרונות של תנוחות הלחיצות הקונבנציונאליות על הגב. בתנוחה זו יש פחות לחץ על הגב התחתון ועל עצם הזנב, הזוית באגן טובה יותר ואפשרות היולדת לשתף פעולה טובה יותר מבתנוחת השכיבה על הגב. כמו כן זרימת החמצן ליולדת ולעובר טובה יותר מה שמבטיח ניטור תקין.



   

 כריעה : תנוחה אידיאלית לשלב הלחיצות מבחינת שילוב השימוש בכח הכובד וזויות היציאה מהאגן. מזרזת את שלב הלחיצות ומקטינה את הסיכוי לקרעים בפרינאום בשל לחץ אחיד של ראש העובר על הפרינאום. לרוב הנשים שאינן מיומנות בתנוחה זו היא קשה פיזית ולכן ניתן להגיע אליה גם בשימוש בשרפרף לידה (שרפרף הולנדי) ואף על מיטת הלידה בהתאמה של זויות המיטה.



   

 כריעה בתמיכה : דרך נוספת ללדת בתמיכה היא בסיוע בן הזוג או הדולה המספקים תמיכה פיזית לתנוחת הכריעה מאחור.










   

 לסיכום:
חשוב לזכור ששינוי תנוחות ותנועתיות חשובים ליולדות בלידה טבעית ופעילה, אך חשובים לא פחות ואולי אף יותר עבור נשים המרותקות למיטה בשל שימוש באפידורל או מסיבה אחרת. במצבים אלה למלווים ולדולה עבודה חשובה יותר בתזכורת וביצוע פיזי של שינויי התנוחות כל כמה זמן וביצוע תנועותיות באגן על ידי הזזה פיזית של גוף היולדת ( טלטולים, הרמת הרגליים, סבובי אגן ועוד)
אני מאחלת לכולכן חוויית לידה טובה ומעצימה
רוית

לכתבות נוספות
למידע על הדולה - רוית שטרן-גינת
מהי דולה - תומכת לידה
כיצד לבחור קורס הכנה ללידה
מדוע חשוב להשתתף בקורס הכנה ללידה?
להמלצות וסיפורי לידה